2015. április 6., hétfő

Online tesztszerkesztés

A feladatomat általános iskola 7. évfolyamosaknak szántam, mivel ebben az évben tanulják a kontinensek földrajzát. Mivel az egész éves tananyag és minden kontinens szerepel az általam összeállított tesztben, ezért leginkább egy év végi ismétléshez, vagy év végi dolgozat előtt összefoglalásnál tudnám elképzelni ezt a feladatsort.
A kérdéseket próbáltam úgy összeállítani, hogy legyenek benne érdekességek, amik nem feltétlen tartoznak a konkrét tényanyaghoz, de például egy év végi dolgozat előtt motiválhatják a diákokat a témák iránt.
Sok kérdéshez képzeltem el plusz kérdéseket, amit együtt beszélnénk meg, miközben ellenőrizzük a helyes válaszokat.
Próbáltam minden szempontból kérdéseket feltenni a földrészekkel kapcsolatban (vízrajz, állatvilág, éghajlat, gazdálkodás, ország ismeret).
A legjobban a párosítós kérdés típusok tetszettek, de nagyon tetszett, hogy ennyi fajta kérdezési lehetőséget biztosít a rendszer.
Az első kérdés bemelegítő jellegű, valószínűleg erre a nagy többség tudja a helyes választ.
Az 5.-dik kérdés a folyókkal kapcsolatban nem feltétlen törzs anyag, például, hogy melyik a legmélyebb folyó, de a gyerekek szeretik a leges kérdéseket. A Sárga folyóval kapcsolatban pluszba megkérdezném, hogy mi az a hordalék, amit szállít (lösz), és hogy innen jön a folyó neve is, ez is egy kis érdekes adalék lehet.
A 6.-dik kérdés szintén legekkel kapcsolatos, és nem igazán közismert egy 13 éves gyereknek, hogy Ázsiát szokás a legek kontinensének nevezni, de a felhozott példák mind egyértelműek, ezeket ők is megtanulták az év során, és így már nem olyan nehéz kikövetkeztetniük a megoldást, ha jobban utána gondolnak az egyes kontinensek paramétereinek, illetve én megemlíteném nekik évközben ezt az információt Ázsiával kapcsolatban, mint érdekességet, holott nem a tananyag része.
A 7.-es kérdésnél plusz pontokat adnék minden egyes ország nevéért, amelyeknek a zászlaját feltüntettem.
A 8.-as kérdésnél szintén plusz pontot adnék a kivétel megnevezéséért, amit együtt átbeszélnénk (a kivétel a szavanna, azért, mert abból van fás is).
A 9.-es kérdésnél szintén megbeszélném velük az ellenőrzésnél, hogy a többi éghajlat melyik kontinensre jellemző, ezekért is lehetne plusz pontokat kapni.
A 10.-es kérdésnél ugyancsak meg kellene beszélni az állatok kapcsán, hogy mik a neveik, és melyik vadállat, és melyik háziállat (koala, rozmár: vadállat, teve, jak, láma: háziállat (is)).
Próbáltam a kontinensekkel kapcsolatban feltenni külön csak egyes földrészekre vonatkozó kérdéseket feltenni ( Afrika, Ázsia, Amerika). Európáról viszonylag azért esik kevés szó, mert azt nem csak 7.osztályba tanulják a tanulók. A kevésbé jelentős földrészeket is csak említettem pár kérdés kapcsán, ezekre egyébként is elég kevés óra szám jut (Ausztrália, Antarktisz).
A feladatot nagyon praktikusnak érzem, mert a gyerekek egy ilyen tesztből jól le tudják mérni, hogy hol tartanak az anyagba, mennyit kell még otthon tanuljanak, mi az, ami jól megy, és mi az, ami kevésbé.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése