2015. április 20., hétfő

Szófelhő készítése és reflektálás a feldatttal kapcsolatban

 Az 1848-49-es forradalom és szabadság harc témaköréhez készítettem 6 szófelhőt, amelyek segítségével végig lehet követni a szabadságharc menetét a kirobbanástól egészen a bukásáig. Az egyes szófelhők különböző témákat dolgozva mutatják be az eseménytörténet, kijelölvén az események tárgyalásának fő aspektusait.
1. Szófelhő: A szabadságharc kitörése

Az órán az ábra segítségével építeném fel a nap eseményeit, a szófelhőben megadott kulcsszavak alapján kellene az eseményeket időrendi sorrendbe helyezni, amiben nyilván segítenék a diákoknak.
2. Szófelhő: A Batthány-kormány


Az órán a szabadságharc vívmányaként létrejövő kormányt és minisztereit tanítanám az ábra segítségével. A gyerekek feladata az lenne, hogy a nevekhez tárcákat párosítsanak (pl. Deák-igazságügy, Széchenyi-közlekedésügy stb.), illetve szándékosan kihagytam neveket, ezekhez szintén ki kellene találni tárcával együtt (pl. Mészáros Lázár-hadügy).
3. Szófelhő: A szemben álló felek 1. (magyar tábornokok)


Az ábra alapján bemutatnám a magyar hadsereg felső vezetését, és magának a magyar honvédségnek a felépítését. A gyerekek feladata az lenne, hogy egyrészt csatákat kössenek az ábrán látható tábornokokhoz, másrészt kronológiailag építsék fel, hogy ki kit követett a hadsereg élén.
4. Szófelhő: A szemben álló felek 2. (ellenfelek)


Az ábra alapján meg kellene állapítani az egyes személyek nemzetiségét (pl. Jellasics-horvát, Miklós-orosz stb.), illetve hogy milyen szerepet játszottak a szabdságharc leverésében és hogy kapcsolódnak-e egymáshoz (pl. Ferenc József és Miklós cár egyezsége az orosz belépésről).
5. Szófelhő: Csaták


Az ábrával a hadtörténeti eseményeket venném át, a diákok feladata az lenne, hogy az évszámokhoz helyszíneket társítsanak, illetve megvitassuk, hogy az adott csata győztes, vagy vesztes volt.
6. Szófelhő: A szabadságharc bukása


Az ábra segítségével a szabadságharc leverésével kapcsolatban tisztáznék egy-két fogalmat (pl. emigráció, megtorlás). A feladat az lenne, hogy az évszámokhoz eseményeket kössünk, illetve Haynau szerepét megvilágosítani. Az emigráltakra kellene még a diákoknak példákat hozni (pl. Kossuth).

A feladat kifejezetten tetszett, nem volt nagyon nehéz, és még szórakoztató is. Nagyon praktikusnak és használhatónak tartom közoktatásban, szerintem a mai gyerekeket (akik interneten és youtube-on nőnek fel) manapság csak ilyen technikákkal lehet megfogni, az életmódjukból kifolyólag igénylik a vizuális ingereket, magyarázhatunk mi akármilyen színesen, az már egy mai diáknak nem elég, muszáj ilyen eszközökkel megtoldani a mondanivalónk.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése